Zápis z jednání Komise pro etiku ze dne 23. října 2012
Nová podání:
* IZIP, a.s. si stěžuje na materiál uveřejněný na webu Lidových novin ("IZIP vyhrožuje pojišťovně, chce z ní vysát dalších 84 milionů"). Je třeba zjistit stanovisko redakce. Materiál předá kol. Bystrovová.
* Stížnost Rostislava Plavce na zveřejnění fotografie mrtvoly včetně plného jména (vyšlo v Jihlavských listech 7. září 2012). Komise se již několikrát k podobným snímkům vyjádřila a považuje jejich publikování za neetické. 
* Upozornění Jana Novotného na webový portál patria.cz, který údajně uveřejňuje cizí texty, ale jako autory uvádí své redaktory. Nutno ověřit, chybějí konkrétní příklady.
* Stížnost na článek v Novinkách.cz, kde je vyjádření k citátu Mitta Romneye " důvodem je banální, leč ve feminismem prolezlé Americe nevhodná poznámka, že když hledal ženy do vedení státu Massachusetts, donesli mu šanony plné žen". Komise požádá stěžovatelku o odkaz na článek, i když ona sama uvádí, že není podepsán autor. Pak teprve je možné text posoudit.
* Připomínky k článku iDnes "Za katedry míří…" Nutno získat stanovisko redakce. Zatím není jasný odkaz na materiál. 
* Informace Františka Šípka, že mu nebyl uveřejněn v Rumburských novinách článek "Jakou cestou kráčíš - Rumburský fotbale?" Zároveň informuje SNČR, že na jeho neotištěný materiál záporně reagoval starosta města. Autor informace se domnívá, že jednání starosty odporuje novinářské etice. Komise upozorňuje na to, že řeší podle kodexu prohřešky proti žurnalistické etice, ale nikoli spory mezi starostou a občanem.
*Měsíčník Hrádecko uveřejnil článek "Město se snaží zajistit zubařskou péči - zatím marně." Autor stížnosti uvádí, že nebyla oslovena druhá strana sporu a v materiálu je celá řada nepřesných údajů. Je třeba ověřit. Ovšem jedná se opět o tzv. radniční nebo městské noviny, kde radnice nebo městský úřad informuje občany o různých akcích a nejde o žurnalistiku v pravém slova smyslu, která by se řídila obvyklými standardy profesionální novinářské práce.
Řešená podání:
* Stížnost na článek Terezy Kühnelové v Blesku - jedná se o případ oběti sexuálního násilí. I když KPE materiály vycházející v tabloidech zpravidla neřeší, v tomto případě se obrátila mailem na redakci Blesku. Zatím bez odezvy.
* Několik identických stížností na materiál Novinek s názvem Obléhání vily Milada skončilo, squateři slezli ze střechy. Podobná reportáž byla též ve zpravodajství TV Prima family. Již na začátku července upozornila předsedkyně KPE stěžovatele, že redakce Novinek s komisí dlouhodobě nekomunikuje. Nicméně redakce byly požádány o stanovisko. Dosud nepřišlo
* Podání na www.pribramsko.eu, které připravilo sdružení archeologie@syrakus.org. Ohrazují se proti publikovanému článku. Komise obdržela rozsáhlý materiál od redakce, z něj vyplývá, že redakce se obrátila i na společnost Syrakus, ale ta na položené otázky neodpověděla. Podle článků, které má KPE k dispozici, se redakce obrátila přímo na pracovníky společnosti Syrakus na místě výkopu, dále měla podklady z tiskových zpráv radnice a od ředitelky příbramského archivu. Situace na Příbramsku je velmi složitá - viz stížnost dále. Podle dostupných informací (starosta a nyní hejtman podává řadu trestních oznámení) jde spíše o spor politický, než žurnalistický. Což do kompetence komise nespadá.
* Naopak www.pribramsko.eu si stěžují, že jejich redaktorům je vyhrožováno z okolí hejtmana. 
* Stížnost Jana Axmana na reportéra TV Prima Rouba, který údajně nepravdivě informoval o úmrtí kojence na festivalu Yanderov 2012. Stížnost je poněkud komplikovaná, a pokud to bude možné, členové komise se podívají na zmíněnou reportáž ze dne 8. 7 (Krimi plus) a 9. 7 ( Krimi zprávy). Úkol trvá.
* Podání na týdeník 5+2, kde redaktor Jiří Máslo údajně nepravdivě informoval o vystoupení Jiřího Horáka před zastupiteli Náchoda. Úkol trvá.
*Stížnost Jana Coufala na Prostějovský deník, kde vyšel článek "Vytáhl na mě pistoli" (ze dne 19. 12. 2011). I když komise upozorňuje, že stížnost dostala poměrně pozdě (podle data na podání 25. dubna 2012), požádala Prostějovský deník o vyjádření. Nepřišlo. Bude urgováno.
*Stížnost J. Hubáčka na Radka Bartoníčka z MFD. R. Bartoníček poslal KPE dopis, kde vysvětluje svůj postup a zároveň ubezpečuje, že se se stěžovatelem setká. J. Hubáček si opět stěžoval a přidal i stížnost na redaktora Slováckého deníku O. Kapinuse. Komise se opět dotázala přímo R. Bartoníčka. Ten nekomunikuje ani s KPE.
* Na KPE se obrátil ředitel Krajského úřadu z Ústí n. L.Úřad žádal severočeskou redakci MF DNES o zveřejnění odpovědi. Ve věci byla dotázána regionální redakce. Bez odpovědi. Bude urgováno.
* Podání Sylvie Martiny Malíkové - stěžuje si na článek v INFO novinách z února 2012, s titulkem "Malíková nedá pokoj". Článek údajně poškozuje ji i její rodinu. Je třeba opět kontaktovat redakci
*Stížnost Mgr. Tomáše Mozgy na článek "Kvalitní šumavské smrky sežral kůrovec. Je třeba zasáhnout, míní odborníci" (vyšlo na iDnes.cz 13. října 2011). KPE se s článkem seznámila. V bodu a) - že redakce citovala PR zprávu, KPE konstatuje, že by měl být uveden zdroj, což se v daném případě nestalo. Bohužel praxe, že redakce vycházejí z PR zpráv, je v médiích poměrně běžná. Co se týče bodu b) že není uveden názor druhé strany sporu, je však třeba konstatovat, že článek zmiňuje i názor ekologů, jmenovitě Jaromíra Bláhy z Hnutí Duha.
* KPE bere na vědomí dopis jednatele klubu HC Olomouc, s.r.o Jiřího Dopity, který v kopii zaslal informaci, že odmítají, aby o dění v jejich klubu informoval redaktor MF DNES Jan Dočkal.
Další schůze KPE se bude konat v úterý 13. listopadu 2012. Kolega Čermák nebude přítomen, má výuku na FSV UK
Zapsala B. Osvaldová
